Nyt se on lopullisesti paljastunut minulle itsellenikin - en ole enää nuori! Tänään tuo tieto läiskäytettiin päin kasvojani kuin märkä rätti. No kyllä, totta, olenhan minä sen tavallaan tiennyt jo jonkin aikaa, mutta näin raa'alla tavalla en ole vielä koskaan sitä joutunut kokemaan. Oli se vaan niin maailmaani järisyttävä muistutus, että ei auttanut hiljainen itsekseen suoritettu jupina kotimatkalla, vaan oli tänne tultava sitä ruotimaan. Ja ruoditaan nyt sitten, prkl!
Kävin eilen kampaajalla varaamassa ajan ja kysyin samalla hinnan opiskelijalle. Ystävällisesti minulle kerrottiin opiskelijan saavan euron alennusta. Vaikka hinta hiusten tasauksesta tuntuikin suolaiselta alennuksesta huolimatta, olin epätoivoinen ja otin ajan täksi aamuksi. Tänään maksuhetken koittaessa kampaaja sitten kysyi, olenko teekkari. No enhän minä todellakaan ole ja kaiken lisäksi erittäin huono spontaanisti valehtelemaan! Kampaaja oli kuitenkin jälleen ystävällinen ja sanoi antavansa minulle silti euron alennuksen joulun kunniaksi. Minä kiitin ja ihmettelin siinä hieman, että jaa eivätkö muut opiskelijat kuin teekkarit saakaan opiskelija-alennusta. Ja sitten se tuli. Se märkä rätti. "Ei, kun meillä tuetaan vaan näitä NUORIA poikia ja tyttöjä." Taisin tuolloin nähdä 27 vuotta kestäneen elämäni pikakelauksella vilahtavan silmissäni, enkä millään osannut keksiä siihen kerrassaan mitään fiksua sanottavaa. Vasta kotimatkalla sain jupistua itselleni sen, mitä olisin voinut laukoa takaisin. Näin minulle aina käy. Ei kerrassaan mitään sanavalmiutta what so ever! Ihmettelen vain, yhä edelleen, mikä tekee teekkariopiskelijasta yliopisto-opiskelijaa nuoremman?

No, nyt helpotti ja voin lähteä jo paljon iloisimmin mielin metsästämään kaupungilta erinäisiä tavaroita matkaani varten. Mutta ihan vaan siltä varalta, jos joku kampaaja joskus blogiani erehtyy lukemaan, niin sanonpa vielä pari faktaa, mistä kampaajan kannattaa työssään ehdottomasti pitää kiinni, niin asiakkaat voivat tulla jopa joskus uudestaankin:

1. Huolehdi siitä, että asiakas lähtee kampaamosta tukka nätisti laitettuna (pelkkä nätti leikkaus ei yleensä riitä). Muotoilutuotteiden käyttö on yleensä erittäin suotavaa, ja niiden kuuluu kuulua hintaan. Ei siis niin, että asiakkaan on mentävä heti ensimmäisenä vastaan tulevaan vessaan sukimaan kuontalonsa sellaiseksi, että siinä kehtaa julkisilla paikoilla esiintyä. Näin on minulle ainakin käynyt lukemattomia kertoja!

2. Jos peset asiakkaan hiukset, niin hoitoanetta levittäessäsi hiero samalla asiakkaan päänahka. Suuri nautinto pienellä vaivalla!

3. Hyödynnä tietoa siitä, että suurin osa kampaajista ei näitä tässä antamiani vinkkejä tiedä, tai ei muuten vaan viitsi noudattaa, niin yksinkertaisilta kuin ne kuulostavatkin! Hyvää kampaajaa on jopa (vai pitäisikö sanoa varsinkin) pääkaupunkiseudulla erittäin vaikea löytää. Siksi asiakas todella tulee uudelleen, jos on lähtenyt edellisellä kerralla luotasi tyytyväisenä - eikä edes tingi hinnasta.

Ai niin ja 4. Älä koskaan sano ääneen, ettei asiakkaasi ole nuori!!!

Tästä se lähtee, tai sitten vika onkin vain minussa. Aurinkoa pävään!